SOME

Some-apua kokemuksella

Some-apua kokemuk- sella

Olen tehnyt sosiaalisen median päivityksiä asiakkailleni vuodesta 2013, enkä silti aina osaa itsekään sanoa mikä kuningasidea jää alimittaiseksi ja mikä lähtee viraalisti leviämään.

Joskus kyseessä on tuuri, joskus ajoitus. Väitän silti, että pitkä kokemukseni sosiaalisessa mediassa päivittäin, on auttanut ymmärtämään ihmisten aivoituksia ja viraalisti leviävien päivitysten logiikkaa.

Jokaisella yrityksellä on erilaiset asiakasryhmänsä, strategiansa ja tavoitteensa, joten parhaat tulokset olen aina saavuttanut kokeiluilla, mittaamisella ja jatkuvalla iteroinnilla.

 

Yleensä parhaat tulokset saavutetaan, kun puhutellaan aitoja oikeita ihmisiä, uskalletaan tehdä muistettavaa, rohkeaa ja rosoistakin. Tuotteita ja palveluja voi mainostaa myös ärsyttämättä tai tyrkyttämättä.

Jokainen tuntee omat asiakkaansa parhaiten, joten hedelmällisin yhteistyö on avointa ja rehellistä myös somessa. Asiakkaasi seuraavat sinua, koska he haluavat tietää tuotteistasi, palveluistasi ja jopa sinusta lisää, haluan auttaa sinua tarjoamaan sisältöä, joka kiinnostaa ja koskettaa asiakkaitasi.

Paras postaukseni tavoitti:

0
henkilöä
0
jakoa
0
tykkäystä

Myyviin tuloksiin tarvitaan myös teknistä osaamista

Kaikki sosiaalisen median alustat ovat raivostuttavan teknisiä, alati muuttuvia ja suorastaan takkuisen raivostuttavia, mutta oikein käytettynä suhteellisen edullisia ja tehokkaita markkinoinnin välineitä.

Kaikille asiakkailleni, jotka sitä toivovat, kerään tilastoja ja mittaan markkinointi-investoinnin tehokkuutta, jotta asiakas tietää mihin rahat käytetään ja millaisia tuloksia some-markkinoinnilla saadaan.

Mitä se maksaa ja miten sitä tehdään?

Pyydän asiakkaitani aina pyytämään tarjouksen, jolloin on mahdollista ottaa huomioon kaikki muuttujat huomioon. Sosiaalisen median yhteisömanageroinnissa on useita mahdollisia yhteistyömalleja ja hintalappuja.

Itse toteutus voidaan räätälöidä. Osa asiakkaistani tekee osan päivityksistä itse, jotkut pyytävät siihen koulutusta, osa lähettää materiaalit työmaalta tai kauneushoitolasta minulle WhatsAppilla julkaistavaksi.

Käyn tarvittaessa myös kuvaamassa yrityksissä paikan päällä itse ja lähetän vaikka kuukauden päivitykset kerralla hyväksyttäväksi. Minulle sopii kaikki sellaiset työnjaot, jotka ikinä sopivatkaan asiakkaalle ja auttaa asiakastani eteenpäin.

Summittaiseksi könttähinnaksi, joka sisältää pari asiakkaan kanssa yhdessä suunniteltua päivitystä per viikko, olen usein kommentoinut, että hintani on 450 euron molemmilla puolilla per kuukausi ja per kanava.

Kuvauskeikoista teen aina erillisen tarjouksen, jos asiakas kaipaa myös kuvia.

Omat kalligrafiatilini toimivat testialustoina

Personal record

Paras postaukseni tavoitti 232 295 henkilöä, 714 jakoa ja yli 5 000 tykkäystä ilman näkyvyyteen käytettyä markkinointia. Arvoin neljä vesipuiston vapaalippua. (Postaus toteutettiin CityShopparille)

Olen myös käynyt Dinglen community management -koulutuksen. Sosiaalisessa mediassa sisältö on aina tärkeää, auttaakseni luomaan hyvää ja asiakkailleni tarkoituksenmukaista sisältöä, teen myös valokuvauskeikkoja ja käsinkirjoitettuja aforismeja.

Myös nettitestit keräävät huimia klikkimääriä

Sosiaaliseen mediaan suunnitellut, usein leikkimieliset nettitestit ovat erittäin koukuttava ja kustannustehokas tapa tavoittaa haluttu kohderyhmä. Testit ovat monipuolinen keino tehdä markkinointiviestinnästä kiinnostavaa ja viihdyttävää. Vaalikonekin on eräänlainen nettitesti ja suomalaiset ovat valmiita tekemään myös vakavampiakin testejä. Parhaiten toki leviävät viihteelliset ja hauskat testit.

Nettitestin tehokkain draiveri on sosiaalinen media. Tekemissäni testeissä keskimäärin 85 % on löytänyt testin sosiaalisesta mediasta. Nettitesti toimii aina myös väylänä kampanja- ja kotisivuille. Parhaat tulokset saadaan mainostamalla testiä bannereilla ja lisäämällä pienen palkinnon.